Pages

Common Bisaya Words

Here are common words when speaking in Bisaya language below derive in English, Bisaya & Tagalog

I - Ako - Ako
You (singular)- Ikaw - Ikaw
You (plural) - Kamo - Sila
He/She - Siya - Sila
They - Sila - Sila

# I am happy! - Ako malipayon! [The Visayan term for happy is lipay. The adjective is malipayon. The Tagalog is Masaya]


# You are beautiful. - Ikaw gwapa/ Ikaw matahom. [Tagalog is Ikaw ay Maganda]

Gwapa is more commonly used for the word beautiful than matahom. Gwapa refers to a beautiful female while gwapo refers to a handsome male.

# You are beautiful. - Gwapa ka. [Tagalog is Ikaw ay maganda]

# You are my friends. - Kamo akong mga higala/ Kamo akong mga amigo ug amiga.[Tagalog: Kayu aking mga kaibigan]

# You are my friends. - Mga higala ko kamo/ Mga amigo ko kamo.
The word friend can be translated to higala or amigo for males and amiga for females.

Give me. - Hatagi ako./ Hatagi 'ko.[Tagalog is bigyan mo ako]
Give him/her. - Hatagi siya.[Tagalog is bigyan mo siya]
Give them. - Hatagi sila.[Tagalog is bigyan mo sila]

Take care of me. - Atimana ako. Atimana 'ko.[Tagalog is alagaan mo ako]
Take care of him/her. - Atimana siya.[Tagalog is alagaan mo siya]
Take care of them. Atimana sila.[Tagalog is alagaan mo sila]

In Visayan, the word give is translated to hatag. The word care is translated to atiman or amping, among many other synonyms.

So, wishing someone to take care of himself/herself, you can hear people saying: Pag-amping! or Ayo-ayo! [Ayo-ayo is from the word maayo meaning good.] or in Tagalog[Mag-ingat po ikaw / kayo!]

Me - Kanako/Nako/ Ako
You (Singular) - Kanimo/Kanya
You (Plural) - Kaninyo / Sakanila
Her/Him - Kaniya / Sa kanya
Them - Kanila / Sa kanila

Give that to me. - Ihatag na nako. / Ibigay mo yan sa akin
I will give that to you. (Singular) - Ihatag na nako kanimo/ Ihatag na nako 'nimo. / Ibibigay ko sa iyo
I will give that to you. (Plural) - Ihatag na nako kaninyo/ Ihatag na nako 'ninyo. / Ibigay ko yan sa inyo.
I will give that to her/him. - Ihatag na nako kaniya/ Ihatag na nako 'niya. / Ibigiya ko yan sa kanya
I will give that to them. - Ihatag na nako kanila/ Ihatag na nako 'nila. / Ibigay ko yan sa kanila

No comments:

Post a Comment